Roges ruošk vasarą

POSA6033.jpg

Darganotajam metų sezonui mes ruošiamės visus metus. Gal todėl jam prasidėjus, telieka sustiprinti kai kurias profilaktines priemones, o prireikus pasitelkti gydymą - pirmiausia natūraliomis. Laikomės dešimt „Žolinčių akademijos“ prezidentės Danutės Kunčienės mums duotų sveikatinimo patarimų. Juos tiesiog pavadinę „10 sveikatos įsakymų“:

  1. VIDINĖ RAMYBĖ

atsipūtimas, kaip mūsų vaikai sako - atsidusėjimas, laimės linkėjimas

  1. FIZINIAI PRATIMAI

rytinė mankšta, grūdinimasis, kvėpamimo pratimai, vaikščiojimas per druską, grikius

  1. MITYBA

teisingai valgyti, pagal metų laikus, neužkrėsti maisto pykčiu

  1. HIGIENA

5-7 val. rytinis tuštinimasis, bambos, liežuvio, ausų priežiūra

  1. POILSIS

miegoti 22 val., keltis apie 4-6 val., sekmadienį jokių darbų

  1. APRANGA

žiemą- vilna, pavasarį- šilkas, apranga visų spalvų

  1. NAMAI

švara namų ir kūno, garsų, kvapų terapija

  1. PRAMOGOS

  2. REIKLUMAS SAU

vidinė nuostata visus įsakymus vykdyti

  1. ARTUMAS IR DRAUGAI

jei neturėsime draugų, nebūsime atviri- gali nieko ir nepavykti

Ir viskas teplaukia iš širdies.

VIDINĖ RAMYBĖ – KUO MAŽIAU STRESO IR AŠARŲ

Kadangi mūsų įsakymų lentelėje pirmą vietą užima vidinė ramybė, kiekvieną rytą pradedame nuo rato, kuriame vieni kitiems linkime laimės. Gali skambėti neįprastai, tačiau taip pradėję dieną vaikai tikrai būna ramesni. Didelį dėmesį skiriame teisingo kvėpavimo mokymuisi ir savimasažams. Juos ir maži, ir didesni vieni kitiems daro beveik kasdien. Vieni kitiems vaikai puikiausiai išmasažuoja galvytes, ausytes. Ypač tai gerai padaryti su sezamų aliejumi.

MANKŠTA

Fiziniai pratimai – tai reguliari kasrytinė mankšta. Iš pradžių tai gali būti neįprasta, mums suaugusiems primena mokyklą, bet tai turėtų tapti ritualu. Ir kol nebus tai daroma bent penkias dienas iš eilės, tol nebus įpratimo, o kad vėliau susifomruotų įgūdžiai prireiks jau ir mėnesio. Labai sveika ir vaikams labai patinka vaikščioti basiems per akmenukus, druską, gintarą ar grikius. Tai nesunku daryti ir namuose individualiai. Tereikia medžiagas susiberti į atskiras dėžes.

MAISTAS

Mitybos įpročius reikėtų pamažu keisti. Ir galvoti, ne apie kuo didesnį kiekį, o apie kokybę. Ir svarbiausia, valgyti pagal metų laikus- tai yra daugiausia tų produktų, kurie tuo metu dera. Visą vasarą stiprybės sėmėmės iš žaliųjų kokteilių. Ankstyvą rudenį reikia apriboti sunkaus maisto vartojimą. Rekomenduojama valgyti saldesnį ir lengvesnį masitą. Šaltėjant ir drėgnėjant orams, reikėtų valgyti daugiau sunkesnio, šildančio maisto. Tačiau vengti rūgštaus.

MASAŽAI

Masažai gerina sveikatos būklę ir ilgina gyvenimą. Gerina virškinimą, nuima stresą. Kadangi šiuo tamsėjančiu ir vis labiau darganotu oru nuotaikos nebėra tokios pakilios, kaip šviečiant saulei ir esant galimybei nuolat būti lauke, masažas yra puiki profilaktikos priemonė. Vaikams aliejiniai masažai tikrai labai patinka. Jei nėra galimybių nuvesti vaiką pas masažistą bent kartą savaitėje, tai galima puikiausiai padaryti namuose. Bent jau kas vakarą nepamiršti ištrinti vaikams pėdučių sezamo aliejumi – kuris bene vienintelis įsiskverbia giliausiai į audinius ir turi ir valomąjį, ir gydomąjį poveikį. Neteisingai maitininatis toksinai kaupiasi ir vaikų, ir suaugusiųjų organizmuose, todėl svarbu juos nuolat pašalinti. Masažas yra puiki priemonė.

NAMŲ VAISTINĖLĖ IŠ VAISTAŽOLIŲ

Vasarą netinginiavome, o prisirnkome nemažai žolynų ir iš jų prisigaminome įviauriausių preparatų. Auklėtoja Agnė visą vasarą vaikams vedė sveikatingumo stovyklėles, kurių dienotvarkėje buvo įtrauktas žoliavimas. Grįžę iš miškų, pievų, laukų vaikai patys gamindo salotas, mokėsi jas derinti, maišė įvairiausius mišinius – vienus ruošė žiemai nuo peršalimo, kitus virškinimui gerinti, trečius sveikuoliškoms arbatoms virti. Aš pati kartu su darželio „močiute“ Dalia vykau į „Kvapų namų“ ir aromaterapeutės, kvapų ekspertės Laimės Kiškūnės organizuotą stovyklą, kurioje ne tik rinkome, bet ir mokėmės gaminti jau sudėtingesnius preparatus, labiau primenančius alchemijos pamokas. Taip pasigaminome čiobrelių sirupo, kurį jau pradėjome darželyje duoti vaikams po a.š. kasdien profilakštikai, maceravome fitolius, gaminome spagyrycas. Skamba visi šie preparatai gana sudėtingai – tačiau pasigaminti juos tereikia noro, laiko ir kantrybės. Mes šią vasarą juos gaminome iš čiobrelių, vingiorykštės, kraujažolės, rykštenės, dirvuolės – ir tai tik lašas jūroje, kiek naudingų žolių galime rasti mūsų pievose ir labai nebrangiai pasigaminti preparatų darganotajam metų sezonui. Juk čiobrelių sirupas su medumi pakeičia mūsų įprastą pertusiną, kuris, deja, pastaruoju metu dažniausiai gaminamas spiritiniu pagrindu.

ŽALIEJI KOKTEILIAI

Sveikatą palaikyti dar labai padeda mums šių metų atradimas – žalieji kokteiliai. Medikės Viktorijos Boutenko, šiuo metu gyvenančios JAV, prieš septynerius metus padaryta žaliųjų kokteilių revoliucija pasėjo grūdą ir pas mus. Išklausę pačios Viktorijos paskaitų, ji vasarą buvo atvykusi į Lietuvą, įsigiję jos knygų su receptais, visą vasarą juos plakėme darželyje. Ieškodama idealaus mitybos būdo, Viktorija Boutenko nusprendė ištyrinėti, kaip maitinasi gyvūnai, genetiškai artimiausi žmogui. 99,4 proc. šimpanzių genų yra tokie kaip žmogaus. Tačiau šie gyvūnai pasižymi didžiuliu imunitetu AIDS, hepatitui C, vėžiui ir daugeliui kitų sunkių žmonijos ligų. Taip pat JAV gyvenanti Viktorija Boutenko ištyrė, kad 99 proc. vidutinio amerikiečio mitybos skiriasi nuo laukinių šimpanzių. Vidutinio amerikiečio valgiaraštį beveik 100 proc. sudaro termiškai apdorotas ir perdirbtas maistas. 

Lengviausiai žalumynus žmogaus organizmas įsisavina tuomet, kai jie patenka į virškinamąjį traktą skystu pavidalu. Tik sutrinti žalumynai nėra malonaus kvapo ir skonio. Viktorija vėl grįžo prie šimpanzių stebėjimo. Pasirodo, šios paėmusios gabalėlį vaisiaus, įvynioja jį į žalią lapą. Žaliuosius kokteilius plakame iš žalumynų ir vaisių. Žali lapai yra maistingiausia augalo dalis. Tačiau lapuose augalas sukaupia ir nedidelį kiekį alkaloidų. Didelis kiekis alkaloidų yra nuodingas, tačiau mažas - atvirkščiai, stiprina imuninę sistemą. Todėl lapinių kopūstų, špinatų pastoviai ir dideliais kiekiais į kokteilius nedėkime. Įvairūs žalumynai kaupia skirtingų rūšių alkaloidus, todėl gamindami kokteilius vis iš kitų žalumynų išvengsime apsinuodijimų ir stiprinsime imunitetą. Vaisių taip dažnai keisti nereikia. Vieni į kokteilius deda kelių rūšių žalumynų ir kelių rūšių vaisių. Viktorija Boutenko pataria po vieną žalumyno rūšį naudoti kasdien septynias dienas. Kuo didesnė žalumynų įvairovė, tuo platesnis gaunamų maistinių medžiagų spektras.  Augalai kokteiliams. Kultūriniai: agurkų, burokų, garstyčių, morkų, moliūgų, ropių lapai, kininiai kopūstai, kviečių želmenys, romaninės salotos, salierai, špinatai ir kt. Laukiniai: balandos, dobilai, dilgėlės, gysločiai, kiaulpienės, laukinės garstyčios, laukinės našlaitės, miško žemuogės, rūgštynės, žliūgė, gelsvė ir t.t. Žolelės: bazilikas, kalendra, krapai, melisa, mėta, pankoliai, petražolės, šaltmėtė ir t.t. Daigai: dobilų, brokolių, ridikų, grikių, saulėgrąžų, vaistinių ožragių. Vaistažolės: alavijų lapai, asiūkliai, dobilai, margainis, medetkų žiedai, taukės lapai ir t.t. Nuodingieji augalai: durnaropė, kanadinis kukmedis, vėdrynas, nuodingoji gebenė, mauda, geltonasis vilkdalgis. Šiuo metu laiku puikiausiai kokteiliams tiks daiginti grūdai.

AROMATERAPIJA - VAIKIŠKŲ LIGŲ PROFILAKTIKA IR GYDYMAS ETERINIAIS ALIEJAIS

Aromaterapijos galią pastebėjome dar prieš metus, kai už darželio kvapą ir sveiką bei jaukią atmosferą atsakinga Dalia Jokūbauskienė baigė mokymus „Kvapų namuose“.

Kadaise aromaterapija buvo klinikinė disciplina – ji buvo skirta ligoniams gydyti. Vėliau iš Prancūzijos jai išplitus į Angliją, ji virto vien malonumų teikimo priemone ir buvo išmesta už klinikų ribų, praktikuojama nebe medikų. Ignoruojama dėl mokslinių įrodymų trūkumo, taip ir liko priskirta alternatyviajai. Tačiau daugelyje šalių ši ilgametė patirtis tebėra stirpi. Štai pietų prancūzai iki šiol tebesigydo eteriniais aliejais. Stiprios ir vokiečių, ir Šiaurės Amerikos, ir Kanados aromaterapijos kryptys.

Eteriniai aliejai yra probiotinės medžiagos , atsiradusios gyvane organizme ir veikiančios kitą gyvą organizmą, tuo tarpu mūsų įprasti vaistai nuo peršalimo, kvėpavimo takų ir kitų šaltojo sezono ligų yra yra cheminės medžiagos. Eteriniai aliejai veikia ir išoriškai, tai yra per uoslę, ir viduje – nerviniais impulsais, veikdami endokrinines liaukas, mikroorganizmus. Todėl aromatinės medžiagos tiesiogiai veikia patogeninius mikroorganizmus, juos naikindamos ir tiesiogiai veikia tam tikrą organizmo fiziologinę funkciją.

Taip mūsų darželyje pirmiausia atsirado tie eteriniai aliejai, kurie tinka viršutinių kvėpavimo takų infekcijų profilaktikai – arbatmedžio ea, nuo peršalimų ir įkandimų – varpinių levandų, nuo slogos – ramunių, nuo kosulio ar bronchito – smito eukaliptų, džiaugsmo ir bendravimo – mandarinų. Kasdien grindis išplauname vandeniu, į kurį įlašiname arbatmedžio, citrinžolės, eukaliptų, citrinų, čiobrelio, greipfruto, levandos ea.

Svarbiausias patarimas, prasidėjus slogai, šiek tiek sunegalavus, nepulti gydyti vaistais, o kantriai leisti pačių vaikų imuninei sistemai dirbti ir kovoti su virusais, pasitelkiant visas mūsų minėtas priemones. Ir viską daryti su meile.