Rudenį būkime sveiki: teisingai maitinkimės ir laikykimės režimo

Rudenį būkime sveiki: teisingai maitinkimės ir laikykimės režimo

Teisinga mityba ir sveikata

Valgydami mes ne tik pratęsiame savo gyvybę, bet ir suteikiame savo egzistencijai vienokią ar kitokią kokybę. Sveika mityba šiuolaikiniame pasaulyje nebėra natūralus mūsų įprotis. To moko įvairios mokyklos, viena kitai prieštarauja mokslininkų teorijos. Teisingos mitybos svarba mūsų dienomis apibūdinama jau ne tik kaip teigiama energija visai dienai, optimizmas, žvalumas ar gyvenimo džiaugsmas. Teisinga mityba visų pirma yra įvardijama kaip pirmas ir kone svarbiausias žingsnis geros sveikatos link. Geros sveikatos tėvai pirmiausia linki ir savo vaikams, tačiau ar mūsų pastangos padėti vaikams susiformuoti teisingą ir sveiką požiūrį į maistą ir jo vartojimo kultūrą atitinka mūsų linkėjimus? Remiantis psichologijos mokslu, vaiko charakteris, vėliau gyvenime lemtingos nuostatos ir suvokimai formuojasi per pirmuosius penkis gyvenimo metus. Taigi šiuo metu ypač svarbu atkreipti dėmesį į vaikų mitybos kultūros bei valgymo įpročių formavimą.

Tūkstantmetės sveikos mitybos tiesos

Daugiametę gydytojo patirtį turintis gydytojas Olegas Genadijus Torsunovas savo praktikoje remiasi tūkstantmečiais vedų postulatais*. Jis savo seminaruose ir knygose dėsto tokias pagrindines sveikos mitybos tiesas. Šįkart apžvelgsime, ką senovės traktatai ir jais besiremiantys gydytojai kalba apie teisingą rytinę mitybą.

Teisinga rytinė mityba

Pirmiausia sakoma, kad teisinga rytinė mityba lemia mūsų laimės pojūčio stiprumą. Maisto virškinimas ir mūsų organizmo darbas susijęs su laiku ir Saulės judėjimu. Šie du faktoriai paros bėgyje skirtingai veikia mūsų organizmą. Ankstyvas rytas, vedų teigimu, yra dorybės metas. Todėl, jeigu žmogus rytais valgo dorybingą maistą, taip vadinamą dėl tam tikromis savybėmis pasižyminčių skirtingų maisto produktų, tai jis gauna atitinkamos energijos ir laimės užtaisą visai dienai.

Taigi norint sveikai ir teisingai maitintis, reikia atsižvelgti į tai, kada ir ką valgome. Tas pats produktas, suvalgytas skirtingu metu gali turėti kardinaliai skirtingą poveikį. Tarkime saldumynai, suvalgyti iki 9 valandos ryto, suteiks energijos ir laimės pojūtį, o paskanavę jų vakaro metu galime sutrikdyti medžiagų apykaitą, sustiprinti tonusą, trukdantį organizmui atsipalaiduoti ir pereiti į poilsio režimą, bei sudaryti prielaidas chroniškoms ligoms.

Laiko ir saulės režimas

Mūsų virškinimo ugnis skirtingu paros metu yra nevienodai aktyvi. Todėl svarbu išsiugdyti valgymo įpročius pagal laiko ir saulės padėties režimą. Ryte kylanti saulė virškinimo ugnį pamažu įkuria ir pagausina organizme gyvybinės energijos. Mediciniškai tartiant, tuo metu organizme padidėja tuščiavidurių virškinimo organų – stemplės, skrandžio, žarnyno – aktyvumas. Todėl geriausias pusryčių laikas yra nuo šešių iki aštuonių valandų ryto. Kadangi saulė dar nėra pasiekusi zenito, pusryčiams derėtų rinktis tokius produktus, kuriuos organizmas pajėgtų suvirškinti veikdamas ne pilnu galingumu. Be to, kadangi ugnies energija organizme rytais būna stipriausia nuo aštuntos iki devintos valandos, todėl tuo metu maistas jau turi būti suvalgytas ir virškinamas pačiu geriausiu metu.

Ryto asortimentas

Ryte patartina valgyti dorybingomis savybėmis pasižyminčius produktus – tai beveik visi vaisiai, džiovinti vaisiai, pieno produktai, uogos, riešutai, saldūs prieskoniai, uogienės, rudasis cukrus, medus (išskyrus liepų), grikių kruopos (grikiai nepriklauso grūdinėms kultūroms, kurios geriausiai virškinamos tiktai per pietus). Geriausi prieskoniai ryte – tai žaliasis kardamonas, cinamonas, pankolis, anyžius, mėta, melisa, kmynai, badjanas, šafranas. Maistą galima pagardinti ir vaistinio saldymedžio šaknimi, auksine šaknimi, džiovintomis raugerškio uogomis, avietėmis, žemuogėmis ir kitomis saldžiomis džiovintomis uogomis.Iš pieno produktų ryte patariama valgyti sūrį, sviestą, varškę, grietinę, kaitintą pieną, kondensuotą pieną. Šiuos produktus valgant būtent ryte atitinkamu metu mūsų organizmas yra pasirengęs juos suvirškinti, tačiau visiškai priešingai šių produktų deriniai mūsų oganizmą veiks, jeigu juos valgysime dienos metu.

Lietuvos vegetarų draugijos prezidentės, chemijos mokslų daktarės, docentės, daugybės knygų apie vegetarizmą ir sveiką gyvenseną autorės Ksaveros Vaištarienės teigimu, ryte aukščiausio tobulumo maistas yra sėklų kokteilis. Jį pasigaminti labai paprasta – tereikia pakepinti ir sumalti įvairių sėklų: moliūgų, linų, sezamo, saulėgrąžų ir visų tų rūšių sėklų po arbatinį šaukštelį įdėti į indą ir užpilti puse stiklinės šilto vandens. Kokteilį dar galima paskaninti smulkintais riešutais. Toks kokteilis aprūpina organizmą visais būtinais mikroelementais ir garantuoja energijos dozę puikiai dienos pradžiai.

Kiekvienam produktui savas metas

Senovės traktatuose pažymima, kad saldumas ryte teikia džiaugsmo pojūtį ir laimės energiją. Dėl šios priežasties į kiekvieną patiekalą patartina įdėti bent po nedideį žiupsnelį cukraus. Tačiau jeigu saldumynus vartosime po devintos valandos ryto, įspėja Torsunovas, ruošime dirvą ligoms.

Teisingu metu ryte valgomi tinkami produktai stiprina ne tik fizinę žmogaus sveikatą, bet išlaiko atminties bei proto skvarbumą, puoselėja intelektą, grūdina imunitetą, gludina charakterį. Tinkami produktai neapsunkina žmogaus psichikos ir palaiko fizinį aktyvumą, neišeikvoja papildomos dienos veiklai skirtos energijos.

Metų laikai ir mityba

Mitybą reikia derinti ne tik prie saulės padėties paros metu, bet ir prie metų laikų. Trumpai apžvelkime, ką daktaras Torsunovas rekomenduoja valgyti šaltuoju metų laiku. Sakoma, kad rudenį suaktyvėja prana (gyvybinė energija), todėl šiuo metu reikėtų sumažinti šviežių vaisių ir uogų bei kefyro vartojimą. Mūsų pusryčių racione šiuo metu turėtų padaugėti sūrio, sviesto, grietinės, kondensuoto pieno ir saldintos grikių košės, nes šie produktai pasižymi šildančiu poveikiu. Orui dar labiau atvėsus į pusryčių meniu derėtų įtraukti dar daugiau šildančių produktų – tai riešutų. Šiuo metu reikėtų atsisakyti anyžiaus ir mėtos, nes jie pasižymi šaldančiu poveikiu.

Pienas ir pieno produktų virškinimas

Tai bene daugiausiai diskusijų susilaukiantys produktai. Dažnai tvirtinama, kad pienas yra pagrindinis suaugusių žmonių organizmo intoksikacijos priežastis, kad jis blogai virškinamas ir pan. Tūkstantmečiai traktatai labai griežtai nurodo pieno vartojimo instrukcijas, kurių dažnai nesilaikoma ir padaromos klaidingos išvados. Ajurvedos mokslas įspėja, jog būtina atsižvelgti, kokiu metu pienas gai būti vartojamas. Tai yra lemiamas faktorius. Šviežias pienas turi didelių gydomojų galių, ajurvedoje jis naudojamas gydant daugelį susirgimų, tačiau geriamas netinkamu metu jis gali pakenkti mūsų sveikatai. Pagrindinė taisyklė norint taisyklingai mėgautis vienu dorybingiausių mūsų turimų produktų – pienu – reikia įsidėmėti, kad jį vartoti galima tik nuo šeštos valandos vakaro iki šeštos valandos ryto. Pieno virškinimas yra esmingai susijęs su Mėnulio ugnies energija. Taigi geriant pasaldintą pieną iki šeštos valandos ryto gaunama visa jo gydomoji energija.

Įpročių ugdymo reikšmė

Žolinčių akademijos vadovė, sveikuolė Danutė Kunčienė teigia pastebėjusi, kad vaikų paprašius nupiešti mėgiamiausią patiekalą, popieriaus lapuose skirtingomis spalvomis ryškėja dažniausiai patys nesveikiausi patiekalai – picos, didžkukuliai ir pan. Sveikuolė pastebi, kad vaikai nežino, kaip turi būti elgiamasi prie stalo ir koks sakralus yra pats valgymo procesas. Neretai vaikai ant stalo pasideda žaislų, kalbasi, valgydami žaidžia kompiuteriu ar nepagarbiai kalba apie jiems patiektą maistą. Toks elgesys valgytojams sveikatos neprideda, veikiau – priešingai. Ksaveros Vaištarienės teigimu, vienas didžiausių mūsų amžiaus maisto kultūros trūkumų yra persivalgymas. Daržovės, vaisiai, uogos ir sėklos, Ksaveros Vaištarienės žodžiais, yra vieni naudingiausių organizmui augalų. Jais galima ne tik gerinti sveikatą, bet ir gydyti sunkias ligas. Valgyti reikia lėtai, gerai viską sukramtyti, mėgautis kiekvienu kąsniu. Taip pat reikia atkreipti dėmesį ne į kurį nors vieną vartojamą produktą, o į jų visumą. Chemijos mokslų daktarė primena, jog reikia ne tik sveikai maitintis bet ir kartas nuo karto išvalyti savo organizmą. Paprasčiausias būdas tai padaryti – valgyti daugiau žalių vaisių ir daržovių.

Formuojantis sveikos mitybos įpročius sunkiausia, beabejo, būna pati pradžia. Vėliau organizmas pajunta naudą ir pats deda visas pastangas, kad padėtų žmogui gerai jaustis ir būti žvaliam.

Evangelijoje pagal Esėjus apie maistą randame tokią išmintį:

Jeigu jūs vartojate gyvą maistą, jis pripildo jus gyvybės, tačiau jeigu jūs nužudote savo maistą, miręs maistas nužudys taip pat ir jus. Nes gyvenimas kyla tiktai iš gyvenimo, o iš mirties visada gimsta mirtis. Nes visa, kas žudo jūsų maistą, taip pat žudo ir jūsų kūnus. O visa, kas žudo jūsų kūnus, žudo taip pat ir jūsų sielas. Ir kūnai jūsų tampa tuo, kuo yra maistas jūsų, taip pat, kaip dvasia jūsų tampa tuo, kuo yra jūsų mintys.“

Stengiantis ugdyti vaiko valgymo kultūrą, pagarbų elgesį prie stalo ir suvokimą, jog valgymas – ypatingai svarbus mūsų kasdienis ritualas, pravartu kartu su vaiku prieš valgį susikurti atitinkamą nuotaiką – trumpam stabtelėti ir padėkoti už maistą. Galima sukalbėti trumpą nuotaikingą maldelę: „ačiū tau, saulele, ačiū tau, žemele, už kasdienę duoną šventą ir vaisius ant mūsų stalo, už draugus šalia“.

*Vedų postulatai užrašyti maždaug prieš 5000 metų. Juos užrašė išminčius Šryla Vjasadeva, o iki to laiko daug tūkstančių metų jas perdavinėjo iš lūpų į lūpas, mokytojas – mokiniui. Tai patvirtina istoriniai faktai, kuriuos nurodo pačios Vedos. Daugelis šiuolaikinių mokslininkų taip pat laiko Vedas pačiu seniausiu žinių šaltiniu planetoje ir nuodugniai jas tyrinėja. Vedos yra laikomos savotiška instrukcija, kaip teisingai naudotis šio pasaulio ištekliais.